Książki dla 6-7 latków
To już moja trzecia lista książek na blogu. Tym razem mamy etap zerówki/pierwszej klasy. To gdzie jest ukryty haczyk tym razem, ano tu że część dzieci w tym wieku potrafi już czytać samodzielnie, część nie potrafi... a są też takie, które niezależnie od tego i tak nie chcą czytać same.
To jak to z tym czytaniem? Wiadomo, że porównywanie kusi. Tak jak kusiło przy nauce chodzenia, mówienia, jedzenia... Nie idźcie tą drogą. Każdy człowiek, mały czy duży, jest inny i robi wszystko w swoim czasie. Rozpalenie bakcyla czytelniczego wymagało u nas podrzucania rożnych książek. I to jest ten etap, kiedy koniecznie musicie się zapisać do biblioteki - żeby wdrożyć podrzucanie dużej ilości różnych książek ;)
I tak u nas książki do samodzielnego czytania to były te o interesującej tematyce - czyli np. Star Wars, i tych ja nie czytałam - ciekawi cię, to proszę, możesz sobie poczytać :P albo te serie o zwierzaczkach... nie kupowałam tych dedykowanych do nauki samodzielnego czytania - fakt, mają duże litery, prostą budowę zdań, ale przez to potrafią być śmiertelnie nudne.
Zaś wieczorem chętnie siadałam z wciągającą książką do wspólnego czytania.
Moja subiektywna lista dla 6-7 latków - przetestowana na dwójce dzieci:
Serie podróżnicze
bardzo wchodzą - a zdjęcia zachęcają, żeby dziecko samo wzięło w rękę, a wtedy... może się zdarzyć, że zacznie czytać tekst obok zdjęcia ;)
1. Seria o Neli - przy piątej książce zaczęło się już robić nudno, ale czytaliśmy jedna po drugiej i były już nieco przewidywalne.
2. Martyna Wojciechowska - Dzieciaki świata i Zwierzaki świata.
Zdecydowanie lepiej zredagowane niż te o Neli, być może nie silono się na używanie dziecięcego języka ;) Szkoda, że nie ma kolejnych części.
3. Łukasz Wierzbicki - "Afryka Kazika", "Machiną przez Chiny" - rozdziały są krótkie, książkę mogą czytać już dzieciaki samodzielnie. Natomiast rodzic chętnie poczyta na głos, bo naprawdę to ciekawe i autentyczne historie. Dobrze napisane.
Tym razem tylko dwie serie skandynawskie - w duchu - piękne, mądre, o uczuciach i trudnych sprawach, no i ciekawe:
4. Asa Lind - Raz, dwa, trzy Piaskowy Wilk.
5. Rose Lagercrantz - przygody Duni, która rozpoczyna naukę w szkole - można się utożsamiać i rysunki są piękne. "Moje szczęśliwe życie" i dalsze części.
Do kompletu - polskie pozycje obowiązkowe! :)
6. Jan Brzechwa - Akademia Pana Kleksa, pewnie wszyscy pamiętają film, a atak wilków przeraża mnie do dziś :P, ale sięgnijcie po książkę, to się dobrze czyta.
7. Wojciech Witkowski - seria o przygodach Pirata Rabarbara, czytałam z przyjemnością, a dzieci się chichrały w niebogłosy.
Trochę przygodówek i wątków kryminalnych!
8. Grzegorz Kasdepke - Przygody Detektywa Pozytywki (zresztą wszystkie jego książki dla dzieci dobrze się czyta). Każdy rozdział to zagadka, na końcu książki są rozwiązania. No i bohaterowie są cudowni.
9. Zbigniew Nienacki - Seria o Panu Samochodziku - ach gdyby ktoś mógł je na nowo zekranizować, to by było... filmy są koszmarne, więc w ogóle nie polecam oglądania. Natomiast książki są bardzo dobrze skomponowane, myślę, że bardziej dla 7-8 latków, ale mój 5-6 latek też słuchał z zapartym tchem. Trzeba tylko nieco redagować treść - bo to czasy PRL, wszędzie Milicja, a Pan Samochodzik też się władzy nisko kłaniał, za co osobiście go nie lubię, ale jako bohater książki, po mojej redakcji, dzieciom się bardzo podobał.
Do poczytania na dobranoc:
10. Marcel Ayme - Opowieści kota ze starej wierzby
11. Maria Kruger - Karolcia
12. Justyna Bednarek - Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek
13. Ewa Skarżyńska - Toti
14. P.L. Travers - Mary Poppins
15. Mira Lobe - Babcia na jabłoni
16. Clare Compton - Cukiernia pod Pierożkiem z Wiśniami
I dwie, które nie każdemu muszą podejść, dość trudne jak na ten wiek chyba jeszcze:
17. Antoine de Saint-Exupery - Mały Książę
18. L.F. Baum - Seria o Czarnoksiężniku z Oz
19. I jeszcze pewna seria - pewnie każdy słyszał...? Harry Potter - wstrzymałabym się do wieku 8-10 lat - głównie dlatego, że dzieciaki chcą czytać jedną po drugiej i jeszcze oglądać ekranizacje. Każda kolejna książka jest nieco straszniejsza od poprzedniej, filmy robią się straszne dosłownie. Chyba, że uda Wam się zrobić przerwę po pierwszych trzech częściach ;) U nas zaczęło się czytanie, bo dzieci w klasie czytały, na szczęście po czwartej części mamy dłuższą przerwę.
Spokojnie w tym wieku, można włączyć książki na tematy trudne - wojna, śmierć, inność. Dzieci już mają własne przemyślenia, a książki pozwalają wydobyć je na światło dzienne i czasem przegadać.
20. Seria Joanny Papuzińskiej o Asiuni - o wojnie, powstaniu i początkach PRL.
21. Sassa Buregren - Mała książka o feminizmie - dobrze napisana, przystępnym językiem - o tym jak się zmieniała sytuacja kobiet, jakie miały prawa i kto o nie walczył.
22. Ewa Bukowska - Ja to Ja, Ty to Ty - niby o zwierzątkach, ale łatwo analogie odnieść do swojej własnej klasy.
Coś do samodzielnego czytania:
Dla fanów Star Wars:
23. seria Jeffreya Browna o akademii Jedi,
24. seria Lego Star Wars i
25. Disney - krótkie opowieści na dobranoc Star Wars.
26. Serie Zaopiekuj się mną i Zosia i jej Zoo - takie tam o zwierzakach, można kupić za grosze w tanich książkach.
I uwaga uwaga hit nad hity ostatnich miesięcy u nas w domu:
27. komiksy o Asteriksie i Obeliksie - tak, tak, komiksy - wcale nie są złe, a jeśli ktoś nie ma ochoty na czytanie, bo ilość tekstu w książce go przeraża, to komiks może go nieco przekonać do odcyfrowania tych znaczków...
I skoro na tapecie Rene Goscinny, to polecam też:
28. Przygody Mikołajka - do czytania a do słuchania - wspaniale przeczytane przez Artura Barcisia.
Do nauki czytania polecam też dwa nowe, pięknie wydane i ciekawe elementarze:
29. Agnieszka Łubkowska - Elementarz dla dzieci z dysleksją (bardzo ciekawy i ładny, tylko mnie podtytuł zniechęcił początkowo)
30. Elementarz Współczesny - z serii Czytam Sobie
...a wiecie, że w większości bibliotek publicznych Wasze dziecko już może mieć swoją własną kartę? :)Etykiety: książki, szkolniaki